zeepier-op-leka-2018.reismee.nl

Voorbereidingen in volle gang.

Over 2 weken is het zo ver. Dan wordt zaterdag de bus en de aanhanger opgehaald en daarna de spullen van de mannen uit het westelijk weidegebied. Zondag komen daar de andere spullen bij en maandagmorgen de 23e april om 05:00 uur vertrekken we dan via Duitsland richting Fredrikshaven, waar we maandagavond de boot naar Oslo gereserveerd hebben.

De afgelopen weken is het druk geweest. Tussen alle werkzaamheden door moest er ook nog van alles voorbereid worden voor de reis. Vooral koken; zodat we daar op locatie niet teveel werk aan hebben. Je moet maar zo denken: al vangen we niets, er moet kwalitatief toch goed gegeten worden.

Rien had kennis aan een eenden slachter en kwam met eendenbouten aan die heeft Fjæremark gekonfijt. Nieuwe kooktechniek voor Fjæremark en het menu moest om. Konfijten doe je het vlees door het geheel onder het eendenvet op een temperatuur van rond de 90 graden enige uren te laten garen.

Het vet kun je overigens prima gebruiken bij bakken en braden. Bijvoorbeeld van Pommes de terre Sarladaises. Misschien gaat Willem onder invloed van Rien ons wel verrassen! We nemen in elk geval een bakje van dat vet mee.

Het menu is dus weer eens aangepast. Want, waar gaan gekonfijte eendenpoten beter in dan in een traditionele Cassoulet de Toulouse. Nu wil het dat er nog meer proteïnes in Cassoulet moeten. Zo kun je absoluut niet zonder Saussion de Toulouse, maar die zijn in NL niet te koop. Dus zelf worst maken. Weer een nieuwe techniek. De gehaktmolen was verdwenen en dus kon Fjæremark die niet gebruiken om de wordt te stoppen. Internet biedt uitkomst en dus snel een soort van worstkitspuit in Amerika besteld via Alieexpress. Kosten 4,64 euro (incl. Verzendkosten; hoe krijgen ze het voor elkaar?) grappig is dat het ding 14 dagen later binnen kwam met een kaartje erin met daarop een  waarschuwing van de fabrikant. De fabrikant melde dat Alieexpress slechte kopieën verkocht die toxische stoffen zouden bevatten.  Intussen was de gehaktmolen toch boven water gekomen en had Wiegert er ook nog een aangeschaft met een worsthoorn er op. De worstjes zijn uiteindelijk met de worstspuit gemaakt een smaakte prima!

Naast eendenbouten gaat er in Cassoulet: wat mager gebakken buikspek, schijven kookworst en gebakken lamsvlees. Uiteindelijk bevat onze Cassoulet slechts 1 onderdeel niet. Namelijk een stuk zwoerd; niet aan te komen want de slagers krijgen hun vlees bijna verkoop klaar aangeleverd tegenwoordig en dan zit er geen zwoerd meer aan.

Overigens hoort een echte Cassoulet te worden gemaakt met echte Franse bonen van de soort Tarbais; en weer bracht internet uitkomst (www.hippeboon.nl). Die zitten er dus nu ook in.

Goed; alle maaltijden zijn voorbereid. Dus dat is achter de rug.  Als we weg zijn is er tenminste weer ruimte in de vriezer (moet ook wel want er komt vis mee terug gna gna gna!).  Van Karl Oddvar hebben we bericht dat hij geregeld heeft dat we onder de nieuwe quoteringsregels in Noorwegen toch elk maximaal 20 kg zeevis mogen meenemen (zou anders maar 10 kg zijn).  Omdat dit aanvankelijk geenszins mogelijk leek hebben we ons voorbereid om ook op zeeforel te gaan vissen. Die van immers buiten het quotum. Nu hebben we gelukkig toch weer alle keuze. Maar een poosje op zeeforel zullen we toch zeker gaan doen. We hebben ons er immers niet voor niets op voorbereid.