zeepier-op-leka-2018.reismee.nl

Verdere voorbereidingen

Bijna vergeten: in de aanloop ook nog maar eens geprobeerd om rullepølse te maken. Dat is een Deense gekruide buikspekrollade, waar je plakjes af snijdt voor op brood. Het ding wordt traditioneel als een vierkant blok geperst.

Het vocht waarin de rollade gegaard wordt blijkt een prachtige bouillon op te leveren. Aangezien Fjæremark droge bruine bonen op voorraad heeft (gekocht in een aanbieding voor als we gingen vliegen), wordt hier dus flatulatiesoep (of fjertesuppe) van gemaakt. Lekker voor als we na aankomst de boel hebben uitgepakt. Dat worden bolle drijfpakken die woensdag!!

De dochter van Karl Oddvar heeft een hele menagerie aan dieren. Ze heeft ook een broedmachine. We hebben daarom bedacht haar te verrassen met broedeieren van een paar bijzondere kippenrassen. We nemen dus wyandotte (zilver zwart gezoomde krielen)  eieren en eieren van Lakenvelderkrielen mee.  De mannen bedachten dat we dank ook gelijk maar een zak opfokmeel en gemengd graan moesten meenemen als kadootje. Natuurlijk wordt Karl Oddvar oook niet vergeten en nemen we voor hem een aantal flessen cognac mee van de ruimte die we in ons alcohol quotum over hadden.

Heel langzaam kom ik er nu aan toe om de spullen klaar te zetten. Vanmiddag de elektronica is opgezocht en getest. De kapotte accu van de handheld GPS-kaartplotter is vervangen door neef Hans, die er nog een paar had staan die nog goed genoeg waren voor dit doel.  De hengels zijn inmiddels ingepakt. Nu nog bedenken wat er aan kunstaas/haken/lijnen/e.d. mee moet en dan alles compact inpakken in de kisten en tassen. Nog een druk weekje voor de boeg op het werk, en dan is het zover.

We rijden met een huurbus en je wil niet dat de facturen voor de tol bij de verhuurder komen omdat je die niet met extra werk wilt opzadelen. Voorheen kon je makkelijk een account aanmaken waar je 300 NOK in stortte en waar je je kenteken aan koppelde. De tol werd dan eenvoudig daarvan betaald. Als het geld op was werd er automatisch opnieuw 300 NOK naar die account overgemaakt. Dat was eenvoudig en werkte prima, maar de Noren hebben het “verbetert”.  Nu moet je dus een contract sluiten met een tol-exploitant.  Als je dat doet krijg je een korting van 10 - 20%. Omdat Fjæremark dit jaar nog weer naar Noorwegen gaat heeft hij ook maar een zogenaamde tag besteld, Dat is zo’n transponder die die achter je raam zit en je auto direct aan je account koppelt. Hoeft er niemand meer de foto’s na te lopen. Als je dat doet krijg je ook gelijk tussen de 10 en 20% korting. Was wel een heel gezeur om te regelen omdat alles systemen in een overgang zaten. Zelf een account aanmaken lukte bijvoorbeeld niet omdat het systeem geen Nederlandse postcodes accepteerde. Het begrip borg is de Noren ook nog niet helemaal helder. Voor die tag zou je 200 NOK aan borg moeten betalen. Fjæremark kreeg hem thuisgestuurd zonder factuur voor de borg. Dus na verloop van tijd maar eens geïnformeerd hoe dit werkt. Het antwoordt is dat je die borg pas gefactureerd krijgt als je een paar keer door een tolpoort gereden bent??? Ben nieuwe of het allemaal werkt.