zeepier-op-leka-2018.reismee.nl

De eerste visdagen

Dinsdagavond met de ferry van 21:45 aangekomen op Leka. Na het uitpakken nog even een bordje fjertensuppe. Dat voegt morgen extra drijfvermogen toe aan de vispakken.

Woensdag is de eerste visdag. We wisten dat er overdag teveel wind zou zijn om uit te kunnen varen. Dus hebben we vroeg gegeten om in de avond nog een paar uurtjes te kunnen vissen. sā€™ Middags gaan we even bij Karl Oddvar langs. Hij is net een boot aan het laden. Die boot heeft Fjearemark een jaar of 4 geleden ook al eens gevaren. Groot achterdek maakt het een prima boot. Daarna is de keerkoppeling van de boot kapot gegaan en die bleek moeilijk te repareren. Karl Oddvar is samen met een monteur en het lijkt er op dat hij nu toch echt gerepareerd is. Voordat ze de boot aan ons overdragen gaan Karl Oddvar en de monteur nog even proef varen. 500 meter buiten de haven valt de boot echter stil. Wat blijkt: de monteur heeft de propeller niet goed vastgezet en die zijn ze verloren. Onze oude boot blijkt niet te starten omdat er lucht in het systeem zit die we er niet uitpompt krijgen en dus kan de monteur gelijk daar mee aan de gang. sā€™ Avonds blijkt die gerepareerd toe zijn. Het vissen is slecht. Op weg naar de 2e stek van de avond krijgt de andere boot ineens een vastloper. Gelukkig zijn we dicht bij elkaar gebleven. Touwtje overgegooid en dan maar terug naar de haven gesleept. Daar blijkt er geen druppel olie meer in het systeem te zitten. Achteraf blijkt dat de afdichting van de oliepeilstof lekte en de olie er daar uitgegooid werd. Dat was ook wel te zien aan de uitgepompte bilge. Overal waar ze waren, lagen ze in een olievlek. Dat had een signaal kunnen zijn. Gelukkig is ook deze boor weer snel gereageerd door de in de haast weer opgeroepen monteur.

Het begin met al die panne op de woensdag voorspelde niet veel goeds. Donderdag is het prima visweer en moest het dan toch echt gaan gebeuren. Richting het zuiden eiland Dolma) daar weten we een paar stekken die meestal wel vis opleveren. Na een wat stroef begin, gaan we naar de 2e stek. Al snel staat de hengel van Rien krom tot in het water en begint hij enthousiast aan de dril van wat een mooie vis moet zijn. Zo ongeveer alle termen die in VisTV gebruikt worden komen langs. Wat een enthousiasme! Uiteindelijk landt hij een mooie kabeljauw van 88 cm. Hij is gelijk zijn maagdelijkheid als bootvisser in Noorwegen kwijt.

In de middag herhaald hij het nog een keer.

Hij is gelukkig niet de einige die vis vangt en aan het eind van de dag hebben we een mooie kist met gul, kabeljauw, leng en grote schelvis.

Henk

mooie vis hebben jullie gevang. nog veel vis plezier

wes priem

prachtig man daar kun je alleen maar van dromen