zeepier-op-leka-2018.reismee.nl

Laatste dag van de terugreis

Gisterenmiddag waren we mooi op tijd op de ferryhaven in Goteborg. Om 17:30 hadden we de spullen in de hutten en konden we nog even op dek kijken voordat we om 18:15 aan het dinerbuffet konden aanschuiven.

Het dinerbuffet was weer prima. Vele bordjes eten werden gehaald en met smaak verorbert.

Sommige maken het wel erg bont en eten stapels borden weg en zo snel dat het bedienend personeel handen te kort komt om de boel af te voeren.

Het is nog steeds prachtig weer. Na het eten gaan we dus nog even uitbuiken aan dek en genieten van de ondergaande zon (niet echt ondergaan, maar wegkruipen achter een wolkenbank aan de horizon). We vragen ons tevens nog even af waaruit het rookspoor dat de ferry achterlaat uit bestaat. Stenaline maakt dan wel reclame met duurzame overtochten, maar wat zit er nu eigenlijk in die rook? Ze komt enigszins zwart uit de pijp maar licht verderop wit op.

Als de zon vertrokken is gaan we nog even in een lounge ‘minsen kieken’ . Tjonge jonge: wat zitten er dit keer veel wisselkinderen op de ferry. De trollen moeten wel erg veel last van inteelt gehad hebben en ze hebben dus veel kinderen gewisseld. Vraag is wel waarom die nu allemaal bij elkaar op de ferry zitten. We zullen de deur van onze hut goed op slot houden.

Even is er nog een klein opstootje in het naastgelegen cafetaria, met een aangeschoten ........... Echter de ketelbinkies van de ferry zitten er meteen bovenop en voeren de man stilletjes af. De meeste mensen zullen niets gemerkt hebben. Willem is het zat en gaat naar de hut. De boot is echter een beetje een doolhof en je moet goed op de wegwijzers letten. Wij zitten met zijn allen al een beetje te gniffelen omdat Wim nooit iets leest en alles op intuitie doet. Dat moet wel mis gaan. We zitten al hardop omroepteksten te bedenken voor het geval we hem straks kwijt zijn en we hem ook niet in de ballenbak vinden. Hilariteit alom dus!

We besluiten om nog een biertje/frisdranken te nemen in de bar in de lounge. We verplaatsen ons dus naar de bar en zitten lekker rustig aan ons drankje, als na een half uurtje Willem langs komt schuifelenen verbaasd kijkt naar de lege plekken waar we eerder zaten. Lache dus! Wat een gezicht trekt die zeg! Wat zou erna in dat hoofd omgaan? Lachend besluiten we hem te roepen. Nee, hij was de weg niet kwijt maar heeft tegelijk wel een triade over de indeling van de boot. Zo kun je toch nooit je weg vinden zegt hij! Omeen uurtje of half elf besluiten naar onze hutten te gaan, zodat ieder die dat wil in zijn kooi kan kruipen.

Vanochtend kwamen we goed uitgeslapen aan in zonnig Kiel. Om 09:45 waren we al ontscheept en op weg op het laatste traject naar huis. Het is geweldig mooi weer. Als alles goed gaat verwachten we zo ongeveer 16:30 in Nijkerk aan te komen.