zeepier-op-leka-2018.reismee.nl

De vrijdag en zaterdag

De vrijdag en zaterdag kunnen we kort over zijn: Het is zoeken naar de vis. Het weer is niet slecht, maar de vis is moeilijk te vinden.

Het is vandaag Koningsdag en dan kon je aan George zien.

Vandaag zijn we een kilometer of 12 naar het noorden gevaren tot achter het eiland Melsteinen. De wind is echter toch harder dan voorspellingen en het is dus wat ruig. Op sommige momenten had je echt een handje voor jezelf houden. Rien moet er nog een beetje aanwennen en stuitert soms een beetje door de boot. Zelfs als hij op zijn knieën een vis van de haak aan het verlossen is lastig. Rien vangt zijn 1e leng.

Het is er een van reuze formaat. Ondanks het lastige weer en de moeilijk vindbare vis hebben we aan het eind van dag hebben we toch nog een paar mooie vissen weten te verschalken.

De zaterdag is een prachtige dag met veel zon. Helaas teveel wind om naar het westen te varen. Omdat de vis in het noorden voor ons gevoel lastiger te vangen was dat in het zuiden, varen we maar weer naar het eiland Dolma. De wind is opnieuw wat harder dan voorspelt. Gelukkig wel minder dan gisteren, maar nog steeds maken we driften met een snelheid van ronde de 2 km/u. Reken daarbij dat de wind en de stroom tegen elkaar lopen en het resultaat is dat je steeds erg ver van boot vist. Fjaeremark vangt op een gegeven moment een gulletje dat te klein is en gooit die terug. De zwemblaas is echter opgeblazen en de vis blijft daardoor langere tijd aan het oppervlak drijven. Voordat de meeuwen dit in de gaten hebben duikt er plots een zeearend boven de boot op die het duidelijk voorzien heeft op dit drijvende maaltje vis. Elke keer als de zeearend duikt om de vis te pakken weer deze net ver genoeg onder water te komen zodat de arend zijn duikvlucht steeds afbreekt. Dat gebeurt zo een keer of 4 tot het de vis lukt om definitief diep te duiken en de arend het nakijken te geven. Dat alles op slechte een ca 30 meter van de boot. Een prachtig gezicht!

Over de vis kunnen we kort zijn: Het houdt weer niet over! Dit keer heeft onze boot een aantal prachtige pollakken. Op de andere boot hebben ze meer een mengelmoes van sporten. Willem heeft op het laatst nog een prachtige koolvis van 80 cm gevangen. alles bij elkaar hebben we net iets meer vis dan gisteren. Fjaeremark heeft nog even pech: bij het afmeren pakt de schoef net een dikke kabel waarmee de steiger op de plek wordt gehouden. Door het lage water liep die kabel vlak. Gelukkig weet Karl Oddvar dit euvel snel te herstellen. Ook voor zondag wordt weer meer wind voorspelt zodat we weer niet richting het westen kunnen. Voor ons gevoel liggen daar bij het eiland Krvingla de kabeljauwen op ons te wachten! De voorspelling is nu dat we daar maandag wel naar toe kunnen: maar ja, dat dachten we van de vrijdag en de zaterdag ook. We zien wel.

hanneke.

Wat een leuke verslagen en George ze staan je goed hoor. Houden zo.

Els

Wat een mooi stektakel met die zeearend zo dichtbij geweldig!
Veel visplezier heren!!!

Henk

mooie foto's maar zie ook dat Rien sardientjes aan het vangen is