zeepier-op-leka-2018.reismee.nl

Zondag en maandag

Zondag vissen we weer in het zuiden bij het eiland Dolma. Het is weer echt harken om wat vissen te vangen. Rien vangt vandaag de meeste vissen. Op een bepaald moment heeft hij net een mooie pollak gevangen en roept -terwijl hij opnieuw in werpt- dat hij het nog wel een keer zal voordoen. Dat levert hem de nodige hoon vab Wiegert en Fjaeremark op. Prompt vangt hij direct weer een pollak. Je zou die man toch zo overboord zetten. Het is dat het pak dat hij aan heeft te duur is! Grrrrrr! Het is de hele dag best wel aardig weer. Alleen de terugweg is wat kouder en natter. Het is namelijk van dat weer dat er voor zorgt dat het boven land koud winderig en regenachtig is en daar hebben we open de terugweg last van.

Eenmaal terug in de haven is het weer opgeknapt en gaan de mannen nog even op de foto met een van de gevangen kabeljauwtjes. Eind van de dag hebben we met 2 boten nog genoeg vis voor ruim 23 kg filets.

Op maandag moet het gaan gebeuren. Er wordt de hele dag mooi en rustig weer verwacht. Het plan is om ver naar het westen te varen in de hoop dat verder op zee meer vis te vinden is. Onder een stralende zon varen we naar het eiland Kvringra, een tochtje van 2 uur varen.

Eenmaal op locatie blijkt dat de vis zo mogelijk nog moeilijker te vangen is dan dichterbij de kust. De hele dag daar met 2 boten en 6 hengels levert slechts een stuk op 10 gulletjes op. Da’ s geen best resultaat dus! Om ca. 15:00 uur begint er wind op te steken en besluit de andere boot terug te gaan. De boot van Fjaeremark blijft nog even een paar stekken afvissen in de hoop op beter. Dat levert geen vis op, maar een behoorlijk puisterige terugreis. Ruim 1,5 uur varen we door golven van ruim een meter die van de zijkant komen. De boot rolt als een achterlijke en de tocht is behoorlijk onconfortabel. Wat scherper varen levert bij elke golf veel overkomend water op; dus het moet maar zo.

Langzaam aan begint de vermoeidheid toe te slaan. De hele dag in de frisse buitenlucht begint zijn tol te eisen. Met onze vandaag verbrande koppen is het na het eten voor sommige even teveel.

Eef

Wat jammer dat de vis niet wil bijten ,maar ja het kan niet altijd feest zijn .morgen weer een nieuwe dag ,wie weet gaat het dan beter

Margriet

Heyy mannen ,ziet er weer goed uit.
Geniet nog even.
Gr Margriet