zeepier-op-leka-2018.reismee.nl

Woensdag: de laatste visdag!

Vandaag is het weer prachtig weer. De harde wind van gisteren is afgezwakt tot een licht briesje en de lucht is strak blauw. Het is al weer de laatste visdag.

Gisterenavond kwam Karl Oddvar met zijn dochter Isabelle langs. Karl Oddvar meldde dat er mogelijk een probleem is met de documenten die we nodig hebben om het 20kg quotum te moeten meenemen. Die documenten zouden verstrekt worden door en nabij gelegen sportvis-recreatiebedrijf. We zijn er steeds vanuit gegaan dat we daar een dag een boot zouden huren en dat alles dan in orde kwam. Karl Oddvar zal nog even contact met ze opnemen. IsabelleDe dochter heeft menagerie aan dieren. Tijdens onze aanwezigheid heeft ze zelfs in Trondheim nog een shetlander pony erbij gekocht omdat er kleine kinderen in de buurt zijn en haar eigen paard te groot voor die kinderen is. We hebben voor haar als kadootje, broedeieren van Wyandotte en Lakenvelder krielen meegenomen. Dit kado valt in goed aarde en de eierengingen dan ook direct de broedmachine in.

Maar goed op woensdag dus nog een laatste (kort) dagje vissen. Zoals wel vaker vangen we natuurlijk nu ineens veel vis. Ons quotum is echte bijna vol en we willen geen problemen met slecht ingevroren vis omdat die maar 1 nachtje de tijd heeft om in te vriezen. Gevolg is dat een deel van de gevangen vis direct teruggezet wordt. Dat gebeurt ons toch wel vaak! Wiegert vangt nog even een heilbotje. Nu zijn er dus 3 mannen in de groep die een heilbot op hun naam hebben. De anderen moeten nog maar even hun best blijven doen.

Om 15:00 zijn we terug in de haven om snel de vis schoon te maken en te beginnen met het inpakken van onze spullen. Teruglopend naar het huis komen we Benny de beroepsvisser tegen. Fjeraremark vraagt hem in zijn beste Oslo Noors of hij nog stokvis te koop heeft. In onverstaanbaar dialect krijgt hij te horen dat dithet geval is (iets anders spreekt Benny niet!). Al direct krijgen we van hem een losgeslagen exemplaar in handen gedrukt om alvast te kunnen beginnen met snacken, terwijl Benny 2 stokvissen thuis gaat halen voor ons. George vindt stukjes stokvis snacken maar niks. Na 15 minuten is Benny terug met een arm vol stokvis, die Fjearemark dankbaar -tegen ruiling met een fles cognac- in ontvangst neemt. Een koopje bevestigd Rene die afgelopen maart op de Lofoten nog even gekeken heeft wat ze daar kosten (230 NOK per stuk).

We hebben net nageven tijd om in de zon een kopje thee te drinken voor we de vis gaan schoonmaken en inpakken.

Om een uurtje op 22:00 komt Karl Oddvar om onze vangstregistratie op te halen (is nodig voor de registratie van ons 20kg quotum). Daar hebben de Noren een behoorlijke administratieve rompslomp van gemaakt. Volgens ons niet omdat ze de uitvoer van vis in de hand willen hoonde, maar alleen maar om inzicht te krijgen in het geld dat in de sportvis-recreatie omgaat. Immers het 15 kg quotum was prima maar kende een behoorlijk handhavingstekort ( m.a.w. het werd gewoon onvoldoende gehandhaafd). Het veranderen van de regels moet dus wel een andere oorzaak hebben en zonder handhaving loopt ook deze regeling natuurlijk weer verkeerd.Nadat we de noodzakelijke documentatie hebben ontvangen pakken we de aanhanger vast in met de hengelspullen. Morgen om 05:30 is het revielle en moeten we de rest doen. Gepland vertrek is met de ferry van 09:30.